Vinkkejä ja työkaluja liiketoimintamallin suunnitteluun

Ennen kuin aloitamme, mietitäänpä tarkemmin, mikä liiketoimintamalli oikeastaan on? Liiketoimintamalli antaa yleiskatsauksen siitä, miten yrityksesi kaikki eri osat on tarkoitettu toimimaan. Toisin kuin liiketoimintasuunnitelma, joka keskittyy enemmän yksityiskohtiin, liiketoimintamalli antaa yleisen näkökulman liiketoiminnan logiikkaasi.

Liiketoimintamallin suunnitteluun on monia tapoja. Löydät myös erilaisia mallipohjia (jotkut tunnetumpia kuin toiset), jotka voivat antaa sinulle inspiraatiota.

Kestävä kehitys ja liiketoimintamalli

On tärkeää ottaa kestävyys huomioon liiketoimintamallia kehitettäessä. Kestävä liiketoimintamalli on elintärkeä paitsi siksi, että meidän on käytettävä yhteisiä varojamme huolella, myös siksi, että kestävien arvolausekkeiden kysyntä on kasvussa. Ja se on riippumatta siitä, millä markkinoilla teet liiketoimintaa.

Kun kehität liiketoimintamalliasi ja arvoehdotustasi, mieti seuraavia kysymyksiä:

  1. Voiko liiketoimintamallilla luoda muutakin kuin vain taloudellista arvoa? Voiko sen avulla auttaa vähentämään ilmastovaikutusta tai tuottaa hyötyä yhteiskunnalle tai yhteisölle?
  2. Onko liiketoimintamallilla negatiivinen vaikutus kestävyyteen? Jos on, kuinka voit minimoida tai poistaa tämän vaikutuksen?

Business Model Canvas -työkalu

Business Model Canvas -työkalu (BMC) on verraton resurssi liiketoimintamallin kehittämiseen. BMC koostuu 11 rakennuspalikasta, jotka varmistavat liiketoimintamallisi johdonmukaisuuden. Jos teet muutoksia joihinkin rakennuspalikoihin, sillä on vaikutusta muihin osiin.

Työkalun avulla testataan erilaisia strategisia vaihtoehtoja ja arvioidaan kunkin valinnan seurauksia. Seuraavat ovat rakennuspalikoita: asiakassegmentit, arvoesitys, kanavat, asiakassuhteet, tulovirrat, avainresurssit, avaintoiminnot, keskeiset kumppanit, kustannusrakenne, kestävän kehityksen edut ja kestävyyskustannukset.

Lisää työkaluja arvoesityksen testaamiseen

Business Model Canvas testaa erilaiset strategiset valinnat tehokkaasti ja näkee niiden vaikutukset. BMC ei kuitenkaan voi taata, että arvoehdotuksesi on yhdenmukainen asiakkaidesi tarpeiden kanssa. Suosittelemmekin myös Value Creator -työkalun käyttämistä asiakassegmenttien ja arvoesitysten rakennuspalikoiden hienosäätöön.

Lopuksi, BMC ei ota huomioon liiketoimintamallia ympäröivää todellisuutta, kuten trendejä, kilpailijoita, globaaleja muutoksia ja muita tärkeitä näkökulmia, jotka eivät ole sinun hallinnassasi.

Keskeinen askel liiketoimintamallia luodessa onkin siis harkita, kuinka kaikki nämä ulkoiset tekijät vaikuttavat yritykseesi. Tämän harjoituksen tekeminen auttaa sinua tunnistamaan mahdollisuudet ja riskit ja samalla tuottamaan arvoesityksen, joka houkuttelee asiakkaita parhaiten.

Siirry ostoksille