Vinkkejä yrityksen nimen valintaan

Yrityksen nimen valinta

Intohimoa. Energiaa. Rohkeutta. Tätä kaikkea uuden yrityksen perustamiseen tarvitaan. Sinulla on mahtava yritysidea, olet alkanut laatia liiketoimintasuunnitelmaa ja sinulla on jo käsitys mahdollisesta asiakaskunnasta. Olet (melkein) valmis aloittamaan yritystoimintasi.

Mitä puuttuu? Mahtava nimi.

Hyvän yritysnimen pitää heijastaa brändisi tyyliä ja ilmettä. Sen on oltava mieleenpainuva. Sen on muistutettava työntekijöitäsi siitä, miksi teet sitä mitä teet.

Voisit maksaa konsulttiyritykselle tuhansia euroja, jotta se löytäisi sinulle uuden, trendikkään, toimialallesi merkityksellisen ja mieleenpainuvan nimen, jota ei ole vielä rekisteröity. Jos olet kuitenkin vasta alussa ja sinulla on muutakin rahanmenoa, yritä löytää sopiva idea ihan itse sen sijaan, että maksaisit siitä jollekulle!

Tässä artikkelissa on 18 vinkkiä mahtavan yritysnimen keksimiseen.

  • Käytä akronyymejä.
  • Yhdistä sanoja.
  • Hae inspiraatiota mytologiasta ja kirjallisuudesta.
  • Käytä vieraskielisiä sanoja.
  • Käytä omaa nimeäsi.
  • Vilkaise karttaa.
  • Sekoita eri käsitteitä.
  • Tee yhteistyötä toisen yrityksen kanssa.
  • Hyödynnä lempinimeä.
  • Käytä symbolia.
  • Kuvaile nimellä jotakin.
  • Käytä latinaa.
  • Katso tuotettasi toisesta näkökulmasta.
  • Lyhennä.
  • Muuta kirjoitusasua.
  • Kerro tarinasi.
  • Kerro siitä, mihin uskot.
  • Valitse sana sanakirjasta.

1. Käytä akronyymejä

Monet suuret yritykset käyttävät akronyymejä eli kirjainsanoja koko nimensä sijaan, koska ne on helpompi muistaa. Esimerkkejä ovat AOL (American Online) ja BBC (British Broadcasting Corporation). Jos yrityksesi nimi on vaikkapa ”Rantasalmen mainonta ja markkinointi”, harkitse nimeksi RMM-akronyymiä.

2. Yhdistä sanoja

Mieti, mitkä olisivat kaksi tai kolme sinulle ja yrityksellesi erityisen merkityksellistä sanaa. Voisiko ne jotenkin yhdistää toisiinsa ottamalla jokaisesta sanasta osan tai luomalla uuden yhdyssanan? Esimerkkejä tällaisista sanoista ovat muun muassa TripAdvisor, Evernote (sanoista ”forever” eli ”ikuinen” ja ”note” eli ”muistiinpano”) sekä Netflix (”internet” ja ”flicks” eli ”leffat”). ”SaladGo”-tyyppinen nimi luo nopeasti käsityksen salaatteihin erikoistuneesta ravintolasta, jossa voi piipahtaa tilaamassa salaattiannoksen mukaan – kaikki tämä vain muutamassa tavussa!

3. Hae inspiraatiota mytologiasta ja kirjallisuudesta

Nike on yksi kaikkein ikonisimmista brändeistä. Nimi tulee kreikkalaisesta mytologiasta, jossa Nike tarkoittaa voiton jumalatarta. Muita tunnettuja mytologiaan pohjautuvia yritysten nimiä ovat muun muassa Oracle, Hermés ja Mars. Tutki, olisiko jokin mytologinen hahmo erityisen merkityksellinen oman yrityksesi kannalta.

Jos avaat viinimyymälän, voisit harkita viininjumala Bacchuksen nimen hyödyntämistä yritysnimessä. Mikäli etsit nimeä kauneusalan brändille, sopiva nimi voisi liittyä jollain tavalla kauneuden jumalattareen Afroditeen.

4. Käytä vieraskielisiä sanoja

Muiden kuin suomenkielisten sanojen sisällyttäminen nimeen voi antaa yritykselle eksoottisemman ilmeen ja auttaa asiakkaita muistamaan nimen helpommin. Esimerkiksi kampaamo voi hyötyä ranskalaisesta nimestä ja teekauppa japanilaisesta nimestä.

Esimerkkejä mahtavista yritysnimistä

5. Käytä omaa nimeäsi

Kyse on sinun yrityksestäsi, joten miksi et hyödyntäisi omaa nimeäsi? Moniin tunnettuihin brändeihin sisältyy yrityksen perustajan nimi. Esimerkkejä ovat muun muassa Ben & Jerry’s -jäätelö ja Boeing (joka on nimetty sen perustajan William Boeingin mukaan).

6. Vilkaise karttaa

Anna maailmankartan inspiroida itseäsi: oletko ikinä kuullut esimerkiksi verkkokaupan jättiläisestä Amazonista? Se on nimetty maailman pisimmän joen mukaan.

7. Sekoita eri käsitteitä

Yhdistä nimeen vinkit viisi ja kuusi: voisitko luoda yrityksen nimen oman nimesi ja kaupungin nimen osien pohjalta? Esimerkiksi IKEA on yhdistelmä yrityksen perustajan (Ingvar Kamprad) ja hänen kotikaupunkinsa (Elmtaryd Agunnaryd) nimistä.

8. Tee yhteistyötä toisen yrityksen kanssa

Oli kyse sitten yhteistyöstä toisen yrittäjän kanssa tai kahden yrityksen fuusiosta, sekoita uuteen yritysnimeen osia kummankin vanhasta nimestä. Kun Twentieth Century Pictures ja Fox Film Corporation fuusioituivat, uuden yhtiön nimeksi tuli yksinkertaisesti 20th Century Fox.

Kreative Unternehmensnamen finden – Beispiele

9. Hyödynnä lempinimeä

Onko sinua kutsuttu ”Aliksi” koko elämäsi ajan? Kutsumanimeä hyödyntämällä voit antaa yritykselle persoonallisen nimen. Voit vaihtoehtoisesti käyttää lapsesi nimeä tai lempinimeä, mikä antaa yritysnimelle enemmän tunne- ja painoarvoa. Esimerkiksi Mercedes nimettiin yrityksen perustajan tyttären mukaan.

10. Käytä symbolia

Hyvä tapa yritysnimen valintaan on hakea inspiraatiota työhösi liittyvästä symboleista tai muista olennaisista elementeistä. Naturol-tyyppinen nimi kertoo paljon yrityksen luonteesta ja on helppo muistaa. (Siitä voi olla paljon hyötyä pienelle yritykselle!)

11. Kuvaile nimellä jotakin

Kun ajattelet yritystäsi, mitkä sanat kuvaavat sitä parhaiten? Kirjoita kaikki vaihtoehdot muistiin ja mieti, miten nämä sanat voisivat mahtua uuteen logoon tai banneriin. Hyvä esimerkki on 7-Eleven-kauppaketju: nimi kertoo heti, miten kaupat erottuvat muista (ne ovat aina auki aamuseitsemästä yhteentoista asti illalla).

12. Käytä latinaa

Oletko sitä mieltä, että koulussa mahdollisesti opetettu latina on pelkkää ajanhukkaa? Entä jos voisitkin hyödyntää oppeja yrityksesi nimen suunnitteluun? Latina on mahtava yritysnimien aarreaitta: esimerkkejä ovat muun muassa Volvo (”Minä kierin”) ja Acer (”terävä” ja ”kyvykäs”). Valitse yritystäsi parhaiten kuvaava latinankielinen sana, kuten Regius (”kuninkaallinen”).

Gute Firmennamen Vorschläge

13. Katso tuotettasi toisesta näkökulmasta

Ota askel taaksepäin ja pysähdy miettimään, mitä kaikkea tuotteesi muistuttaa ja mitä mielikuvia se herättää: vähän samaan tapaan kuin tummana kiiltävä puhelinmalli Blackberry (”karhunvatukka”). Jos olet perustamassa kosmetiikkayritystä, saatat huomata jonkin meikkipalettisi muistuttavan kukkaa. Ehkä ajatuksen voisi sisällyttää brändin nimeen?

14. Lyhennä

Hyvä yritysnimi ei voi olla liian pitkä. Jos on olemassa jokin sinulle erityisen tärkeä sana tai fraasi, yritä hyödyntää sen osaa yrityksen nimessä. Esimerkiksi Cisco juontaa juurensa sen perustuspaikan San Franciscon nimestä.

15. Muuta kirjoitusasua

Poista tai lisää jokin kirjain tai muuta yleisen sanan kirjoitusasua kokonaan. Tämä tekee yrityksesi nimestä silmiinpistävämmän. Esimerkkejä ovat Flickr ja Tumblr – kummastakin nimestä on poistettu e-kirjain, mikä tekee niiden ulkoasusta ytimekkäämmän ja huomiota herättävämmän. Vaihtoehtoisesti voit valita jonkin yrityksellesi olennaisen sanan ja keksiä sille uuden kirjoitusasun. Näin teki muun muassa Reebok: urheiluvälinebrändin nimi tulee sanasta ””rhebok”, joka tarkoittaa erästä afrikkalaista antilooppia.

16. Kerro tarinasi

Onko yritykselläsi ainutlaatuinen tarina? Miksi et viittaisi yrityksen nimessä tähän tarinaan? Esimerkiksi Virgin-nimi syntyi tällä tavalla: se oli omistajan tapa kertoa, että hän oli aivan uusi yrittäjä tällä toimialalla.

Namensfindung Unternehmen – Beispiele

17. Kerro siitä, mihin uskot

Muistuta yrityksesi nimen avulla itsellesi (sekä työntekijöillesi ja asiakkaillesi), mikä on sinulle tärkeää. Nomad-nimi esimerkiksi luo heti mielikuvia matkustamisesta ja seikkailuista.

18. Valitse sana sanakirjasta

Jos mikään näistä ideoista ei antanut tarvittavaa inspiraatiota, avaa perinteinen sanakirja ja valitse satunnainen sana suoraan sanakirjasta.

Coole Firmennamen erfinden – Beispiele

Mitä seuraavaksi?

Kun olet valinnut yrityksellesi täydellisen nimen, on aika ryhtyä toimiin. Ensiksi on varmistettava, että nimeä ei ole vielä rekisteröity: yritykselläsi ei voi olla samaa nimeä kuin jollakin kilpailijalla. Jos nimi on ainutlaatuinen, varaa yritykselle nimen kanssa yhteensopiva verkkotunnus, valitse Instagram-nimi ja mieti, kannattaisiko sinun suojata yritysnimi tavaramerkillä.

Sitten voit siirtyä hauskempiin asioihin: kun yrityksesi nimi on valittu, voit aloittaa sen mainostamisen tärkeimmillä markkinointimateriaaleilla. Pidä yrityksesi nimi esillä postikorttien, käyntikorttien ja monien muiden painotuotteiden avulla. Varmista, että logo ja fontti ovat aina yhdenmukaisia, jotta asiakkaan kokemus brändistä on sama kaikissa tilanteissa.

Related articles

How to pick brand colors using color theory

To new customers, your business’s colors are just as important as your business name. Learn how to make them count.
Read more

The non-designer’s guide to branding

Build a brand style guide for your business in nine easy steps.
Read more

Siirry ostoksille