Tule paikalle, erotu joukosta:
Miten yleisnikkari Mark Monjonell markkinoi omaa pienyritystään

Yksi pienyrittäjien suurimmista haasteista on erottua kilpailijoistaan riippumatta siitä, millä alalla he ovat. Tästä saat lisätietoja yleisnikkari Mark Monjonellin välttämättömistä markkinointitarvikkeista ja siitä, miten hän käyttää käyntikortteja, automagneetteja, pikeepaitoja ja muita tuotteita luodakseen ammattimaisen vaikutelman ja levittääkseen sanaa yrityksestään.

Yrityksen takana

Sanotaan, että jos teet sitä mistä pidät, et työskentele päivääkään elämässä. Ja vaikka monet pienyrittäjät seuraavat intohimoaan, he eivät silti kiellä sitä, etteikö yrityksen pyörittämiseen liity melkoisen paljon työtä.

Handyman Barcelonan omistaja Mark Monjonell on hyvä esimerkki siitä. Hän jätti kokopäivätyönsä kuusi vuotta sitten harjoittaakseen intohimoaan yleisnikkarina. “Tein tylsää toimistotyötä ja vapaa-ajallani autoin ystäviäni pienissä korjaustöissä. Vaimoni huomasi, miten paljon nautin niistä töistä ja hän rohkaisi minua tekemään sitä päätyökseni. Minusta kaikkien pitäisi tehdä sitä mistä pitää.”

Mark alkoi tehdä yleisnikkarin töitä jo nuoresta, sillä hänen isänsä oli maalari. Lapsena Mark auttoi isäänsä kesällä, silloin kun hänelle jäi aikaa polkupyörien purkamiselta ja kokoamiselta. Kiinnostus asioiden korjaamiseen ja näpräilyyn syveni kunnes lopulta siitä tuli hänen pääelantonsa.

Nykyään hän tekee kaikkea kuvien ripustamisesta (Mark on asiantuntija vuosisatoja vanhojen kotien hankalien seinien käsittelyssä) kokonaisten talojen remontoimiseen. Hän rakastaa yrittäjyyttä, koska “sen ansiosta saa suunnitella oman työaikansa. Aikaa ei saa takaisin, ja se on arvokas kauppatavara. Sitä paitsi on kiva oppia uusia asioita joka päivä.”

Markin markkinointityökalut

Kun Mark oli aloittelemassa, hänen ensimmäinen tilaamansa markkinointituote oli flyerit, jopa ennen kuin hän edes oli keksinyt nimeä yritykselleen (“Se on surkea tapa aloittaa”, hän sanoo). Sen jälkeen Mark tajusi tarvitsevansa logon, virallisen yrityksen nimen ja ammattimaisia valokuvia, jos hän kerran aikoi yrittäjäksi tosissaan. Hän aloitti yhteistyön freelance-suunnittelijan kanssa logon ja verkkosivuston luomista varten ja palkkasi valokuvaajan ammattimaisia valokuvia varten.

“Aluksi käytin paljon flyereitä, koska asuin naapurustossa, jossa oli paljon ulkomaalaisia.” Mark halusi hyödyntää kielitaitoaan ja tavoitella englanninkielisiä asiakkaita, joten hän jätti flyereitä kahviloihin, baareihin, kauppoihin ja vastaaviin levittääkseen tietoa itsestään ja tarjoamistaan palveluista. Nyt hän on lisännyt markkinointiinsa myös sosiaalimedian. Hän postaa lyhyitä videoita ja viestejä Facebookiin ja Instagramiin. Mark käyttää kaikkia näitä kanavia mainostaakseen sitä, että puhuu neljää kieltä. Tämä taito auttaa häntä erottumaan joukosta ja houkuttelemaan lisää asiakkaita.

“Aluksi käytin paljon flyereitä, koska asuin naapurustossa, jossa oli paljon ulkomaalaisia.” Mark halusi hyödyntää kielitaitoaan ja tavoitella englanninkielisiä asiakkaita, joten hän jätti flyereitä kahviloihin, baareihin, kauppoihin ja vastaaviin levittääkseen tietoa itsestään ja tarjoamistaan palveluista. Nyt hän on lisännyt markkinointiinsa myös sosiaalimedian. Hän postaa lyhyitä videoita ja viestejä Facebookiin ja Instagramiin. Mark käyttää kaikkia näitä kanavia mainostaakseen sitä, että puhuu neljää kieltä. Tämä taito auttaa häntä erottumaan joukosta ja houkuttelemaan lisää asiakkaita.

Mark on käyttänyt myös käyntikortteja alusta asti. “Ne olivat ensimmäisiä kulujani yrittäjänä.” Hän huomauttaa: “Kannattaa aina pitää mukana ylimääräisiä käyntikortteja.” Mark antaa ylimääräisiä käyntikortteja asiakkaille, jotta he voivat antaa niitä ystävilleen. Hän myös suosittelee suusanallista markkinointia ja käyntikorttien vaihtamista muiden alan ammattilaisten kanssa.

TÄRKEIMMÄT NEUVOT

Mark lisäsi kasvokuvan itsestään käyntikortin reunaan, jotta asiakkaat tietävät kuka hän on ja miltä hän näyttää ennen kuin hän ilmestyy työhönsä. “Minusta tuntuu, että ihmiset tuntevat minut jo kun tulen heidän kotiinsa.”

Toinen Markin pitkäaikaisista ja käytetyimmistä markkinointitarvikkeista ovat yksilöidyt pikeepaidat ja T-paidat. “Uskon vakaasti ammattimaisuuteen ja ensivaikutelman tärkeyteen. Mitä siistimmältä näytät, sitä uskottavampi yrityksesi on, vaikka olisit vain yhden miehen yritys.”

“Uskon vakaasti ammattimaisuuteen ja ensivaikutelman tärkeyteen. Mitä siistimmältä näytät, sitä uskottavampi yrityksesi on, vaikka olisit vain yhden miehen yritys.”

Hänellä on erilaisia väriyhdistelmiä ja paitatyylejä, mutta logo on ja pysyy aina samana. ”Pikeepaita on muodollisempi työasuni, kun menen haastatteluun tai tapaamaan asiakasta ensimmäistä kertaa. Jos maalaan huoneistoa, käytän valkoista, logollista T-paitaa. Jos taas menen korjaustöihin, laitan värillisen, logollisen T-paidan.

Automagneetit ovat uudempi lisäys Markin välttämättömiin markkinointityökaluihin. Ne tekevät ajoneuvosta (perheen käyttöautosta) virallisen riippumatta siitä, pysäköikö hän lastausalueelle vai vie materiaaleja työmaalle. ”Uskon vakaasti siihen, että yksinkertaisuus on valttia," joten hänen automagneettinsa sisältää vain yrityksen nimen, logon, puhelinnumeron ja verkkosivuston osoitteen.

TÄRKEIMMÄT NEUVOT

Mark pyytää asiakkaaltaan aina arvostelua riippumatta siitä kuinka pieni työ on.
“Voin kertoa sinulle kuinka hyvä olen, mutta et oikeasti tiedä sitä ennen kuin olen kodissasi.”

Vilkkain kausi ja pandemia

Mark hoitaa lähinnä jokapäiväisiä kunnossapitotöitä ja ympärivuotisia kodin korjausprojekteja, mutta kesä on hänelle suurta maalauskautta. Hän on rakentanut erikoisalojen toimittajaverkoston, jotta hän voi suositella heitä töihin, joita hän ei itse voi tehdä joko aikarajoitteiden tai asiantuntemuksen puutteen vuoksi (esimerkiksi sähkötyöt). “Toivon, että olisin tiennyt ennen liiketoimintani aloittamista, kuinka vaikeaa on toimia epäammattimaisten toimijoiden kanssa. Kannattaa luottaa ihmisiin, joiden kanssa on työskennellyt ennen ja rakentaa yrityssuhteita heidän kanssaan. Lisäksi voi valmistella muita ihmisiä tarjoamaan muita palveluita.”

COVID-19-pandemia con vaikuttanut sekä myönteisesti että haitallisesti Markin liiketoimintaan. Hän menetti joitain suurempia yritysasiakkaitaan, koska monet toimistot ovat sulkeneet ja työntekijät työskentelevät nyt kotoa käsin. Mutta koska ihmiset viettävät enemmän aikaa kotona, he huomaavat asioita, jotka tarvitsevat korjausta tai päättävät tehdä remonttia, joten työt ovat lisääntyneet sitä kautta. Mark on myös sopeuttanut omia työmetodejaan noudattaakseen pandemian vaatimia turvatoimia. Hän käyttää maskia työskennellessään, ja asiakkaiden on odotettava toisessa huoneessa pitääkseen yllä turvaväliä.

Katse tulevaisuuteen

Tällä hetkellä Mark on tyytyväinen liiketoimintansa laajuuteen. "Työskentelen mieluummin projektista toiseen. Jokainen työ on erilainen, joten voin luoda oman tiimin jokaiseen projektiin." Toisaalta hän ajattelee, miten voisi kasvattaa liiketoimintaansa. Hän on leikitellyt franchising-ajatuksella, koska hän uskoo, että kaikilla markkinoilla tarvitaan luotettavaa, englanninkielistä yleisnikkaria.

Hän on myös miettinyt, mitä uusia tuotteita hänen kannattaisi lisätä markkinointityökalupakkiinsa. ”Tarjolla on paljon erilaisia tuotteita, mutta luulen että seuraavaksi laitan magneetin moottoripyörääni. Minun pitäisi hankkia myös lisää flyereitä, koska niitä on kätevä jättää kahviloihin ja rautakauppoihin tai antaa asiakkaille, jotta heillä on numeroni käsillä.

Lopuksi Mark antoi muutaman neuvon tuleville pienyrittäjille. “Ole edustava ja aina ajoissa. Ei myöskään kannata luvata liikoja, koska asiat eivät aina mene suunnitelmien mukaan.”

TÄRKEIMMÄT NEUVOT

Mikä on paras yritysneuvo, minkä Mark on koskaan saanut? “Tee sitä mistä pidät, niin teet sen hyvin.”

Related articles

Luo haluamasi tyyli Näy paikallisesti

Mainosta brändiäsi tien päälle suunnitelluilla markkinointimateriaaleilla.

Read more

13 inexpensive marketing ideas for small business owners

Check out our 13 budget-friendly ideas to promote your business

Read more

Miten pienten yritysten toiminta muuttuu vuonna 2021?

Aloita vuosi 2021 puhtaalta pöydältä ja tutustu uusiin ideoihin yritysstrategiasi päivittämiseksi

Read more

Parhaat fontit käyntikortteihin

23 suunnittelijoiden käyntikortteihin hyväksymää fonttityyliä.

Read more

Siirry ostoksille