Miten luot markkinointisuunnitelman pienyritykselle

Markkinointisuunnitelman kirjoittaminen voi kuulostaa pelottavalta, mutta älä huolehdi. Autamme sinua luomaan markkinointisuunnitelman askel askeleelta. Se on aika helppoa ja ehkä jopa hauskaa saatuasi organisoitua kaiken ja kirjoitettua ideasi ylös.

Mikä markkinointisuunnitelma oikeastaan on? Lyhyesti sanottuna se on asiakirja, jossa hahmotellaan markkinointistrategia sekä sen tavoitteet ja tulokset. Markkinointisuunnitelmasi tulisi kulkea käsi kädessä yrityksesi yleisten tavoitteiden ja tehtävien kanssa. Onneksi markkinointisuunnitelmaan ei tarvitse investoida paljon rahaa, aikaa tai energiaa. Sitä pitää miettiä ja suunnitella huolellisesti, ja toteuttaa se sen jälkeen viivyttelemättä.

Loppujen lopuksi vaikka tuotteesi tai palvelusi olisivat kuinka hyviä, ellei sinulla ole asiakkaita tai et tiedä, kuinka saada niitä, et saavuta tavoitteitasi. Siksi pienyrityksen markkinointisuunnitelma on niin tärkeä. Se auttaa sinua keskittymään asiakkaiden etsimiseen (ja heidän säilyttämiseensä).

Usein kuulee juttuja yrityksistä, jotka menestyvät heti ja saavuttavat tavoitteensa yhdessä yössä. Todellisuudessa useimmat yritykset eivät ole niin onnekkaita. Tyypillisempi on tarina esikaupunkialueella asuvasta parista, joka ostaa tonnikaupalla helmiä ja lankaa perustaakseen korubisneksen. Sen jälkeen he huomaavat, ettei heille jäänyt varoja uuden yrityksen markkinointiin.

Mikä on tarinan opetus? Markkinointisuunnitelma on äärimmäisen tärkeä pienyrityksille ja sen tulisi olla eturintamassa, kun ollaan luomassa yleistä liiketoimintasuunnitelmaa. Nyt kun tiedät mikä markkinointisuunnitelma on, olisi hyvä miettiä, millainen sen tulisi olla oman pienyrityksesi kohdalla.

Pienyritysasiantuntijoiden mukaan markkinointisuunnitelma koostuu kolmesta päätekijästä:

  1. Asiakkaat. Kuka tarkalleen on kohdeyleisösi? Määritä se tarkkaan! Tarkkojen yksityiskohtien ja tietojen ansiosta on helpompi kohdentaa markkinointi oikein.
  2. Kilpailu. Ketkä ovat pahimmat kilpakumppanisi? Ota mahdollisimman paljon selvää kilpakumppaneistasi, jotta pystyt paremmin määrittämään asemasi ja markkinoimaan itseäsi.
  3. Strategia. Miten aiot houkutella asiakkaita? Markkinointistrategian tulisi sisältää kaiken mitä teet mainostaaksesi tuotteitasi tai palveluitasi ja kääntyä voitoksesi.

1. Tunnista markkinasi ja asiakkaasi.

Tunnista markkinasi ja asiakkaasi.

Aloita miettimällä ongelmaa, jonka tuotteesi tai palvelusi ratkaisevat, ja niiden täyttämää tarvetta. Ehkä olet valokuvaaja, joka tekee perhepotretteja. Perhepotretin ottaminen ei ole välttämättä vaikeaa tai monimutkaista, mutta täytät asiakkaittesi tarpeita vangitsemalla heille arvokkaita hetkiä ja tärkeitä virstanpylväitä sekä luomalla kaunista seinätaidetta.

Vilkaisepa sitten markkinoita. Kuinka moni ihminen ostaa sinun tarjoamiasi tuotteita tai palveluita joka vuosi ja kuinka paljon he maksavat niistä?

  • Älä arvuuttele näitä tietoja. Tutki asiaa seuraavien työkalujen avulla:
  • Verkkohaut antavat sinulle kansalliset tilastotiedot haluamiesi markkinoiden koosta.
  • Hae xxx Xxxx -sivulta paikalliset väestötiedot.

Paikallinen Pienyritysten kehittämiskeskuksesi tarjoaa ilmaista apua.

Kuvaile seuraavaksi todennäköisimmät asiakkaasi. Muista että ”kaikki" eivät ole kohdeyleisöä. Eivät myöskään ”kaikki äidit” tai ”naiset jotka tykkäävät shoppailusta”. Nämä luokat ovat liian laajoja. Etsi markkinarakoja laajoilta markkinoilta, kuten esimerkiksi "nuoret äidit, jotka käyttävät Instagramia päivittäin".

VISTAPRINTIN VINKKI

Hae asiakkaita yhdistäviä tekijöitä. Myymästäsi tuotteestasi riippuen ne voivat olla seuraavia:

  • Ikä. Mikä on kohdeasiakkaittesi yleisin ikä? Heidän ikähaarukkansa tunteminen auttaa kaventamaan markkinointitapaa. Esimerkiksi milleniaalit suosivat yleensä sosiaalista mediaa kun taas vanhemmat ihmiset kääntyvät television tai sanomalehtien puoleen.
  • Paikka Missä kaupungissa, läänissä tai maassa kohdeyleisösi asuu? Se auttaa sinua ymmärtämään heidän kohtaamansa kulttuuriset, sosiaaliset ja taloudelliset ongelmat.
  • Käytös. Millaisia tarpeita, haluja, pelkoja ja unelmia heillä on? Nämä tiedot auttavat sinua ymmärtämään kohdeyleisöäsi ja kommunikoimaan paremmin heidän kanssaan.
  • Lasten lukumäärä. Se onko kohdeyleisölläsi lapsia (tai ei), voi auttaa sinua mukauttamaan tuotteesi myyntikampanjan haasteisiin, joita he kohtaavat lasten vanhempina.
  • Harrastukset. Mitä he harrastavat vapaa-ajallaan? Nämä tiedot voivat auttaa sinua samaistumaan kohdeyleisöösi jokapäiväisessä elämässä.

Jos mahdollista, keskustele olemassa olevien tai mahdollisten asiakkaittesi kanssa. Soita heille tai etsi tilaisuuksia tavata heitä erilaisilla messuilla tai virtuaalitapahtumissa. Jos sinulla on jo asiakkaita, pyydä heiltä palautetta. Voit myös tarjota alennuksia tai ilmaisia näytteitä vastineeksi tiedoista ja palautteesta.

Tutkimuksen tehtyäsi tee yhteenveto ihanneasiakkaittesi ominaisuuksista. Näihin kuuluvat henkilöt, joilla on 1) suurin tarve, 2) rahaa maksaa myymästäsi ja 3) tarve ostaa suurempia määriä tai säännöllisesti. Sinun tulisi keskittyä tällaisiin henkilöihin.

2. Laajenna kilpailua.

Voittaaksesi asiakkaita puolellesi sinun tulee erottua kilpakumppaneistasi. Tutki, keitä he ovat, keneen he kohdistavat toimintansa, miten he hinnoittelevat itsensä ja miten he markkinoivat liiketoimintaansa. Tässä muutama vinkki kilpailun laajentamiseksi:

  • Yritykseesi liittyvät Google-sanat, kuten "kynttilänjalat Sonkajärven lähellä", "vastasyntynyt valokuvaaja" tai "puunveistäjä Punkaharjulta" Tutki paikallista kilpailutasoa ja mieti, onko tarjonnallesi markkinarakoa.
  • Katso kilpailijoiden verkkosivustoja, iskulauseita, mainoksia ja kuvia selvittääksesi, keihin he kohdistavat markkinointinsa, ja mieti, miten brändisi voi erottua heistä.
  • Selaa Facebookia, Instagramia, Yelpiä, Angien Listaa ja muuta sosiaalimediaa, huomioiden mistä ihmiset pitävät (tai eivät pidä) kilpailijoissasi.

Tee yhteenveto pienyrityksesi markkinointisuunnitelman "kilpailija"-osiossa olevista avaintekijöistä kuten nimet, sijainnit, suurimmat kilpailijasi sekä heidän parhaimmat ja huonoimmat puolensa.

3. Kehitä markkinointistrategiaasi.

Ajattele aluksi yrityksesi yleisiä tavoitteita. Oletetaan, että päätavoitteesi on saada sata uutta asiakasta ensi vuoden aikana. Luo sitten markkinointistrategia tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Miten ajattelit saavuttaa ne sata uutta asiakasta? Verkostoituminen, viittaukset, flyerit, postikorttipostitukset, sähköpostimarkkinointi, verkkosivusto ja sosiaaliseen mediaan postaaminen ovat vain muutamia esimerkkejä.

Kun olet päätynyt tiettyihin ideoihin, on aika muokata niitä. Kysy itseltäsi kysymyksiä kuten:

  • Missä verkostoitumisryhmissä kohdeyleisöni liikkuu?
  • Mitä sosiaalisen median sovelluksia he käyttävät?
  • Kuinka usein keskustelen heidän kanssaan?

Vastattuasi näihin kysymyksiin, tee niistä tavoitteitasi ja aseta ne tärkeysjärjestykseen. Määritä sitten kullekin budjetti, ja jos sinulla on työntekijöitä, määritä henkilö, joka vastaa kunkin tehtävän suorittamisesta.

Neljä Avaintekijää

  1. 1
    Kirjoita ylös tavoitteesi.
  2. 2
    Laadi budjetti.
  3. 3
    Jaa projektit työntekijöille (tai jaa oma aikasi).
  4. 4
    Älä yritä selviytyä kaikesta heti!