Miten luot markkinointisuunnitelman pienyritykselle
Markkinointisuunnitelman kirjoittaminen voi kuulostaa pelottavalta, mutta älä huolehdi. Autamme sinua luomaan markkinointisuunnitelman askel askeleelta. Se on aika helppoa ja ehkä jopa hauskaa saatuasi organisoitua kaiken ja kirjoitettua ideasi ylös.
Mikä markkinointisuunnitelma oikeastaan on? Lyhyesti sanottuna se on asiakirja, jossa hahmotellaan markkinointistrategia sekä sen tavoitteet ja tulokset. Markkinointisuunnitelmasi tulisi kulkea käsi kädessä yrityksesi yleisten tavoitteiden ja tehtävien kanssa. Onneksi markkinointisuunnitelmaan ei tarvitse investoida paljon rahaa, aikaa tai energiaa. Sitä pitää miettiä ja suunnitella huolellisesti, ja toteuttaa se sen jälkeen viivyttelemättä.
Loppujen lopuksi vaikka tuotteesi tai palvelusi olisivat kuinka hyviä, ellei sinulla ole asiakkaita tai et tiedä, kuinka saada niitä, et saavuta tavoitteitasi. Siksi pienyrityksen markkinointisuunnitelma on niin tärkeä. Se auttaa sinua keskittymään asiakkaiden etsimiseen (ja heidän säilyttämiseensä).
Usein kuulee juttuja yrityksistä, jotka menestyvät heti ja saavuttavat tavoitteensa yhdessä yössä. Todellisuudessa useimmat yritykset eivät ole niin onnekkaita. Tyypillisempi on tarina esikaupunkialueella asuvasta parista, joka ostaa tonnikaupalla helmiä ja lankaa perustaakseen korubisneksen. Sen jälkeen he huomaavat, ettei heille jäänyt varoja uuden yrityksen markkinointiin.
Mikä on tarinan opetus? Markkinointisuunnitelma on äärimmäisen tärkeä pienyrityksille ja sen tulisi olla eturintamassa, kun ollaan luomassa yleistä liiketoimintasuunnitelmaa. Nyt kun tiedät mikä markkinointisuunnitelma on, olisi hyvä miettiä, millainen sen tulisi olla oman pienyrityksesi kohdalla.
Pienyritysasiantuntijoiden mukaan markkinointisuunnitelma koostuu kolmesta päätekijästä:
- Asiakkaat. Kuka tarkalleen on kohdeyleisösi? Määritä se tarkkaan! Tarkkojen yksityiskohtien ja tietojen ansiosta on helpompi kohdentaa markkinointi oikein.
- Kilpailu. Ketkä ovat pahimmat kilpakumppanisi? Ota mahdollisimman paljon selvää kilpakumppaneistasi, jotta pystyt paremmin määrittämään asemasi ja markkinoimaan itseäsi.
- Strategia. Miten aiot houkutella asiakkaita? Markkinointistrategian tulisi sisältää kaiken mitä teet mainostaaksesi tuotteitasi tai palveluitasi ja kääntyä voitoksesi.