Testaa ja paranna ideaasi pienimmän toimivan tuotteen (MVP) avulla

Miten voit selvittää, onko tarjouksesi selkeä ja houkutteleeko se asiakkaita? Yksi keino on tuoda markkinoille pienin toimiva tuote. Niin saat mahdollisuuden oppia asiakkailtasi paljon lyhyessä ajassa. Voit myös säästää resursseja, kun et kehitä toimintoja liian aikaisin ja ehkä tarpeettomasti.

MVP:n suunnittelu

Asiakkailtasi saama palaute MVP:stä antaa sinulle arvokasta tieto siitä, miten voit kehittää tuotetta tai palvelua edelleen. MVP on prototyyppi/luonnos ratkaisusta, joka:

  1. yksinkertaisimmillaan näyttää asiakkaalle, että olet ratkaissut ainakin yhden tärkeän ongelman
  2. yksinkertaisimmillaan osoittaa asiakkaalle, että olet täyttänyt ainakin yhden tärkeän vaatimuksen
  3. on muodossa, jonka asiakkaat voivat itse testata ja arvioida.

Muutamia esimerkkejä

Esimerkkejä on prototyypit, testiverkkosivut, videoklipit, esitteet, alun perin analogiset digitaaliset palvelut, PowerPoint-esitykset tai näytteet. MVP:n suunnittelussa vain mielikuvitus on rajana. Tärkeintä on antaa se asiakkaille, jotta he voivat testata ja miettiä sitä ja antaa sitten palautetta.

Voit käyttää asiakkailtasi saamaa palautetta seuraavan MVP:n kehittämiseen. Seuraavalla kerralla saat lisää palautetta luodaksesi kolmannen MVP:n ja niin edelleen. Kunkin iteraation aikana jatkat tuotteen tai palvelun kehittämistä, kunnes se saa tarpeeksi tukea kohderyhmältäsi ja on valmis lanseerattavaksi.

Siirry ostoksille