Norbite pelastaa maailmaa muovia syövän hyönteisen avulla

Kuka Nathalie Berezina on? Hän on filosofian tohtori, teollisen bioteknologian ammattilainen ja yksi voittajista kestävän kehityksen Njord Nest -kilpailussa, jonka Vistaprint järjesti start-up-yrityksille. Nathalie on Norbiten perustaja. Yritys valmistaa muovijätteestä ympäristöä säästäviä tuotteita hyönteisiä hyödyntävän biojalostamon avulla. Tarkoitukseen valittiin isovahakoisaksi (Galleria mellonella) kutsuttu hyönteinen, jolla on uskomaton kyky sulattaa syömänsä muovi – niin käsittämättömältä kuin se kuulostaakin!

Nataliella on yli 10 vuoden kokemus biomuovin ja hyönteisteollisuuden alalta, ja hän kirjoittanut yli 30 vertaisarvioitua julkaisua ja laatinut 15 patenttia. Start-up-yritykset eivät ole hänelle uusi asia: ennen Norbiten perustamista hän työskenteli tieteellisenä johtajana ja immateriaalioikeuksista vastaavana henkilönä toisessa yrityksessä auttaen sen nopeaan kasvuun.

Menestyäkseen yrityksen on panostettava myös liiketoiminnan kehitykseen. Siksi Nathalie osallistui Njord Nest -start-up-kilpailuun. ”Njord Nest auttoi parantamaan liiketoiminnan kehitystaitojani ja luomaan verkostoja. Se tehosti yrityksen kehitystä ja omaa ammatillista kehitystäni näillä aloilla.”

”Njord Nest auttoi parantamaan liiketoiminnan kehitystaitojani ja luomaan verkostoja. Se tehosti yrityksen kehitystä ja omaa ammatillista kehitystäni näillä aloilla.”

Ympäristöä säästävien tuotteiden valmistaminen muovijätteestä

Nordbitea varten Nathalie kehitti patentoidun vertikaalisen viljelytekniikan, jonka avulla hyönteisten suoritusteho yltää teolliselle tasolle. Ympäristöä säästäviä tuotteita saadaan biojalostamalla viljellyt toukat. Näin niistä saadaan proteiineja (ruokaan ja rehuun), antimikrobisia peptidejä (monilääkeresistenttien bakteerien torjuntaan) sekä elisiittoreja, jotka vahvistavat kasvien vastustuskykyä ja auttavat välttämään tuholaismyrkkyjen käytön. Jopa hyönteisten ulosteet toimivat orgaanisena lannoitteena, mikä tekee koko prosessista erinomaisen esimerkin kiertotaloudesta. ”Olemme varmoja, että keksintömme on alan suunnanmuuttaja ja että meillä on tieteellinen ja tekninen kokemus sen toteuttamiseen. Teknologiamme on patentoitu, ja meillä on hyvä yhteys asiakkaisiimme.”

”Olemme varmoja, että keksintömme on alan suunnanmuuttaja ja että meillä on tieteellinen ja tekninen kokemus sen toteuttamiseen.”

Kestävä kehitys suunnannäyttäjänä

Luonnon ihmeet ovat aina kiehtoneet Nathalieta. ”Kyse on aina tasapainosta. Luonnossa ei ole jätettä: kaikki kiertää. Jonkin eliölajin jäte päätyy toisen raaka-aineeksi, jolloin vältytään tiettyjen aineiden ylimäärältä ja toisten puutteelta. Se on kiehtovaa!”

”Suurten haasteiden voittaminen on palkitsevaa. Yleisen hyvän edistäminen on suurin palkinto, josta kukaan voi haaveilla.”

Meidän maailmamme on kuitenkin epätasapainossa: muovijätettä on ylen määrin mutta ruokaa ja ympäristöä säästäviä tuotteita vähän. Sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tämän ongelman haasteena oli yhdistää muovijätteen jalostaminen ruokaan ja muihin tuotteisiin. Tälläkin kertaa suunnitelman avain löytyi luonnosta. Yhdistävä linkki oli isovahakoisa. Se syö mehiläisvahaa, joka on luonnon vastine muoville. ”Se oli vastaus ongelmaan! Meidän piti vielä kehittää menetelmä, joka mahdollistaisi hyönteisten suorituskyvyn nostamisen teolliselle tasolle sekä kiinnostavien tuotteiden erotuksen ja talteenoton. Suurten haasteiden voittaminen on kuitenkin palkitsevaa, ja yleisen hyvän edistäminen on suurin palkinto, josta kukaan voi haaveilla.”

Njord Nest

Njord Nest -kilpailu start-up-yrityksille suunniteltiin auttamaan yrittäjiä unelmiensa toteuttamisessa kestävän kehityksen keinoin. Kilpailun toteuttivat yhteistyössä Vistaprint (pienyritysten maailmanlaajuinen markkinointi- ja suunnittelukumppani) ja Drivhuset (merkittävä yrittäjyyden edistäjä Pohjoismaissa). Hakemuksia lähetettiin erinomaiset 72 kappaletta. Niistä valittiin 22 finalistia, jotka pääsivät esittelemään ideansa ja osallistumaan 12-viikkoiseen yrittäjyysohjelmaan. Nathalie ja muut voittajat saivat kehittää omista varteenotettavista ideoistaan vieläkin vakuuttavampia kestävän kehityksen aloitteita työpajojen, mentoroinnin ja runsaan asiakaspalautteen avulla.

Vistaprintin Premium-suunnittelupalvelujen avulla Nathalie loi Norbitelle myös visuaalisesti yhdenmukaisen brändin. ”Halusin jotain tunnistettavaa ilman ylimääräisiä yksityiskohtia, jotta logo näyttäisi hyvältä myös pienikokoisena. Toiveena oli, että logo toimisi hyvin myös itsekseen ilman viereen painettua Norbite-nimeä.” Nathalieta pyydettiin antamaan palautetta koko suunnitteluprosessin ajan. Näin suunnitelmaa muokattiin jatkuvasti niin, että logo saatiin vastaamaan Norbiten arvoja 100-prosenttisesti. Nathalie halusi jotain yksinkertaista, ja lopputulos oli hänestä todella vaikuttava. ”Vistaprint onnistui kiteyttämään yrityksen ydinolemuksen todella hienoksi logoksi, mikä on mahtavaa.”

”Vistaprint onnistui kiteyttämään yrityksen ydinolemuksen todella hienoksi logoksi, mikä on mahtavaa.”

Vistaprintin suunnitteluvinkki

Tarvitsetko apua logon tai brändin ilmeen luomiseen yritystoimintaasi varten? Vistaprintin 99designs-suunnitteluammattilaiset voivat auttaa.

Nathalien välttämättömät markkinointitarvikkeet

Keskustelimme myös siitä, minkälaisille markkinointimateriaaleille voisi olla tarvetta Norbiten toiminnan seuraavassa vaiheessa. Esiin tulivat brändätyt paperitarvikkeet, kuten käyntikortit, esittelykansiot, kynät ja muistivihkot, joita voi hyödyntää monissa tilaisuuksissa ja messuilla. Esillepano eri tapahtumissa on tehokas tapa esitellä yritystoimintaa ja luoda yhteys uusiin asiakkaisiin merkityksellisellä tavalla. Nathalie uskoo, että T-paidat ja muut laadukkaat vaatekappaleet voivat toimia keskustelunavauksena nuoren yleisön keskuudessa ja parantaa samalla brändin näkyvyyttä.

Related articles

Pitäisikö sinun uudistaa yrityksesi brändiä vuonna 2021?

Onko aika uudistaa brändiäsi?

Read more

Yrityksen nimen valinta

Yrityksen perustaminen on haastavaa, eikä sopivan nimen keksiminen yritykselle ole sekään helppoa. Hae inspiraatiota yrityksen nimeämisvinkeistä.

Read more

Muistilista pienyrittäjien digimarkkinointiin

Käytä tätä digimarkkinoinnin muistilistaa oman verkkonäkyvyytesi kasvattamiseen.

Read more

How to write a marketing plan

Writing a marketing plan is one of the most important things you can do for your business. Our in-depth guide walks you through the process.

Read more

Siirry ostoksille