Worn Threads tekee vintage-vaatteiden ostamisesta lapsille helppoa

Tässä artikkelissa esitellään Fie, joka on Worn Threads -yrityksen perustaja ja yksi voittajista Vistaprintin start-up-yrityksille järjestämässä Njord Nest -kilpailussa. Fie on yhdistänyt tekstiilialaa ja kestävää kehitystä kohtaan tuntemansa intohimon luodakseen laadukkaita käytettyjä ja vintage-vaatteita lapsille. Hän toivoo vakiinnuttavansa asemansa alalla ja muuttavansa sitä kestävämpään suuntaan.

”Suhtaudun tekstiilien ja vaatteiden valmistukseen intohimoisesti. Minua masentaa, ettei alalla noudateta kestävän kehityksen periaatteita.”

Pikkuisten vintage-vaatteet

Pysähdy hetkeksi katsomaan itseäsi ja päälläsi olevia vaatteita. Onko sinulla mitään käsitystä matkasta, jonka ne ovat kulkeneet ennen vaatekaappiisi päätymistä? Tiedätkö, mikä on värjäykseen käytettyjen kemikaalien hiilijalanjälki? Tai paljonko juomavettä ne ovat saastuttaneet? Onko sinulla mitään käsitystä siitä, kuka itse asiassa valmisti vaatteesi? Worn Threads haluaa muuttaa tavan, jolla vaatteitamme valmistetaan ja kulutetaan, ja se haluaa auttaa tekstiiliteollisuutta muuttumaan parempaan suuntaan. Kaikki alkaa meistä itsestämme ja siitä, miten puemme lapsemme.

”Worn Threads myy ja vuokraa laadukkaita vintage-vaatteita, jotka on valmistettu kestämään ja joita voi käyttää toistuvasti. Tavoitteemme on tehdä käytettyjen lastenvaatteiden löytämisestä vanhemmille helppoa. Tiedämme, ettei vanhemmilla ole aikaa penkoa käytettyjen vaatteiden kauppoja tietynlaisen vaatekappaleen löytämiseksi, kun samalla pitää pyörittää perhe-elämää ja pitää vaatekaappi ajan tasalla lapsen kasvaessa.”

Intohimoinen asenne tekstiileihin ja kestävään kehitykseen

Fie on työskennellyt Worn Threads -yrityksen parissa nyt lähes kaksi vuotta ja täysipäiväisesti vuoden verran. Ennen kuin hän sai omia lapsia, hän työskenteli muotialalla suunnittelu- ja tuotantopuolella. Häntä masentaa se, ettei alalla noudateta kestävän kehityksen periaatteita lainkaan. ”Worn Threads on yritys löytää oma paikkani tällä alalla ja tarjota kuluttajille ympäristöä säästävä vaihtoehto. Haluan tehdä käytettyjen lastenvaatteiden valitsemisesta vanhemmille helppoa ja houkuttelevaa. Vaatteemme vain paranevat joka käyttökerralla. Haluamme nostaa käyttämättömän vaatteen takaisin arvoonsa.”

Njord Nest

Njord Nest -kilpailu start-up-yrityksille suunniteltiin auttamaan yrittäjiä unelmiensa toteuttamisessa kestävän kehityksen keinoin. Kilpailun toteuttivat yhteistyössä Vistaprint (pienyritysten maailmanlaajuinen markkinointi- ja suunnittelukumppani) ja Drivhuset (merkittävä yrittäjyyden edistäjä Pohjoismaissa). Hakemuksia lähetettiin erinomaiset 72 kappaletta. Niistä valittiin 22 finalistia, jotka pääsivät esittelemään ideansa ja osallistumaan 12-viikkoiseen yrittäjyysohjelmaan. Fie ja muut voittajat saivat kehittää omista varteenotettavista ideoistaan vieläkin vakuuttavampia kestävän kehityksen aloitteita työpajojen, mentoroinnin ja runsaan asiakaspalautteen avulla.

”Olen kiitollinen siitä, että ohjelma mahdollisti verkostoitumisen samanhenkisten yrittäjien kanssa.”

Fie pyrkii parhaillaan tekemään yrityksestään paremmin skaalautuvan. Hän halusi oppia lisää ja kasvaa yhdessä yrityksensä kanssa. ”Työstän ideoitani tehdäkseni yrityksestä paremmin skaalautuvan tinkimättä kuitenkaan kestävästä kehityksestä. Njord Nest -työpajaohjelma oli minulle mahtava tilaisuus kehittyä ja testata eri ideoita. Olen kiitollinen siitä, että ohjelma mahdollisti verkostoitumisen samanhenkisten yrittäjien kanssa.”

Tiesitkö tätä?

94 % Vistaprintin paperituotteista painetaan paperille, joka on sertifioitu vastuullisen metsätalouden korkeimman tason mukaisesti.

Fien välttämättömät markkinointitarvikkeet

Fie kasvattaa bränditietoisuutta antamalla mainoslahjaksi käytännöllisiä ja ympäristöä säästäviä kangaskasseja, joita painetaan rajoitettu määrä. Muovisten tarrojen sijaan hän käyttää omalla logollaan varustettuja leimasimia. Ne ovat ympäristöystävällisempi tapa brändätä viestit ja tuotepakkaukset.

”Olin niin innoissani, että Vistaprintin tiimi suunnitteli materiaaleja minulle.”

Alussa Fie ei ajatellut käyttää markkinointiin flyerejä. Luovassa aivoriihessä Vistaprint-tiimin kanssa hän sai kuitenkin idean interaktiivisista flyereistä: tällä tavalla flyerejä voisi käyttää pitempään ja useammin kuin kerran. Perinteisten informatiivisten flyerien sijaan Fie suunnitteli kolme eri etupuolta ja kääntöpuolta. Niihin on piirretty origamin muotoja, paperinuken pukemispeli, lasten labyrintti ja numeroitujen pisteiden yhdistämisestä syntyvä kuva. Tämä on loistava esimerkki siitä, miten luovuuden ja taitavan suunnittelun voima voi kasvattaa bränditietoisuutta odottamattomin tavoin tarjoten yleisölle samalla mahdollisuuden hauskaan ajanviettoon.

Related articles

Pitäisikö sinun uudistaa yrityksesi brändiä vuonna 2021?

Onko aika uudistaa brändiäsi?

Read more

Yrityksen nimen valinta

Yrityksen perustaminen on haastavaa, eikä sopivan nimen keksiminen yritykselle ole sekään helppoa. Hae inspiraatiota yrityksen nimeämisvinkeistä.

Read more

Muistilista pienyrittäjien digimarkkinointiin

Käytä tätä digimarkkinoinnin muistilistaa oman verkkonäkyvyytesi kasvattamiseen.

Read more

Norbite pelastaa maailmaa muovia syövän hyönteisen avulla

Nathalie on Norbiten perustaja ja yksi voittajista Vistaprintin järjestämässä, kestävän kehityksen Njord Nest -start-up-kilpailussa. Norbite valmistaa muovijätteestä ympäristöä säästäviä tuotteita hyönteisiä hyödyntävän biojalostamon avulla. Lue Nathalien tarina!

Read more

Siirry ostoksille