Miten pienten yritysten toiminta muuttuu vuonna 2021?

Pienten yritysten maailma kehittyy ja muuttuu jatkuvasti toimialasta riippumatta – etenkin vuoden 2020 jälkeen. Olemme nähneet mukautumiskykyisten pienyrittäjien päivittävän tarjontaansa ja toimintaansa koronaviruspandemian johdosta, ja haluamme tarjota hyödyllistä tietoa (ja inspiraatiota) pienten yritysten omistajille ympäri maailmaa.

Olipa kyse virtuaalista ohjausta tarjoavasta kuntosalista tai kotiovelle tilauksia toimittavasta kivijalkaputiikista, tarjoamme tietoa siitä, miten yritysomistajat muuttavat toimintatapojaan uusien asiakkaiden löytämiseksi, tulojen kasvattamiseksi ja brändiensä markkinoimiseksi. Toivomme, että nämä ideat auttavat sinut ja yrityksesi vauhdikkaaseen alkuun vuonna 2021!

  • Keskity ilmaiseen somemarkkinointiin.
  • Muokkaa tuotetarjontaasi.
  • Etsi uusia mahdollisuuksia aktiivisesti.
  • Aseta turvallisuus ensisijalle.
  • Vahvista verkkonäkyvyyttä tai luo omat sivut, jos et vielä ole verkossa.
  • Auta, jos voit.

Keskity ilmaiseen somemarkkinointiin.

Sosiaalinen media on mahtava ilmainen markkinointikanava kaikentyyppisille pienyrityksille: sen kautta voi esitellä uusia tuotteita, olla yhteydessä asiakkaisiin tai järjestää nettikilpailuja mainoslahjoista.

VISTAPRINTIN VINKKI

Vistaprintin ilmaisessa somesuunnittelustudiossa voit suunnitella peukutuksen takaavia ja huomion kiinnittäviä somepostauksia: valitse haluamasi mallipohja ja räätälöi se tarpeitasi vastaavaksi lisäämällä oma logo ja brändin viesti.

Muokkaa tuotetarjontaasi.

Monet kyselyymme vastanneet pienten yritysten omistajat kertoivat laajentaneensa tuote- ja palveluvalikoimaansa. Pienyrittäjät sanoivat jatkaneensa uusien tuotteiden kehittämistä uudelleen avaamista varten siinäkin tapauksessa, että heidän liikkeensä olisi väliaikaisesti suljettu.

Monet liikkeenomistajat julkaisevat nyt kuvia liikkeestä löytyvistä tuotteista somealustoillaan ja myyvät tuotteita verkossa. Verkkomyynnin ja paikallisen toimituksen yhdistäminen mahdollistaa yritystoiminnan jatkamisen.

Etsi uusia mahdollisuuksia aktiivisesti.

Tuotetarjonnan muuttamisen lisäksi monet pienyritysten omistajat ovat hyödyntäneet teknologiaa uusien tilaisuuksien luomiseen. Jotkin kuntosalit tarjoavat nyt virtuaalisia tunteja livenä tai mahdollisuutta katsella jo valmiiksi nauhoitettuja tunteja maksusta. Vaikka näiden kokeilujen aloittaminen tapahtui pakon edessä, ne antavat asiakkaille nyt mahdollisuuden jatkaa aktiivista liikkumista ja hyödyntää kuntosalien palveluja edelleen.

Toinen hyvä keino uusien mahdollisuuksien luomiseen on ammattimaisten yhteistyökumppanuuksien etsiminen. Voit esimerkiksi myydä toisen valmistajan tuotteita omassa verkkokaupassasi tai yhdistää voimasi paikallisen kuntosalin kanssa ja järjestää (turvaetäisyyksistä huolehtivan) pop-up-kuntoilutapahtuman; tapoja pienten paikallisyritysten toiminnan tukemiseen – ja oman yritystoiminnan vauhdittamiseen – on lukemattomia.

Aseta turvallisuus ensisijalle.

Turvallisuus on joka toimialan pienyrittäjien ensisijainen huolenaihe – nyt enemmän kuin koskaan. Olemme huomanneet, että useat ravintolanpitäjät ovat aloittaneen kertakäyttö- tai QR-koodi-ruokalistojen käytön, kauneushoitolat ovat asentaneet pisarasuojia ja liikkeenomistajat ovat hankkineet lähimaksamisen mahdollistavat laitteet. Koska säännöt ja käytännöt muuttuvat usein, mieti, mitä sinä voit tehdä varmistaaksesi asiakkaille ja työntekijöille turvallisen käyttäjäkokemuksen ja työympäristön.

Vahvista verkkonäkyvyyttä tai luo omat sivut, jos et vielä ole verkossa.

Kun monet liikkeet ovat kiinni ja ihmiset ovat juuttuneet koteihinsa, digityökaluista on tullut tärkeämpiä kuin koskaan. Monet kyselyymme vastanneet pienyrittäjät sanoivat, että he olivat hyödyntäneet kuluneita kuukausia verkko- ja somesivujensa päivittämiseen.

Nyt on sopiva aika verkkonäkyvyydestä huolehtimiseen, jos et ole päivittänyt sivustoasi yritystoimintasi aloittamisen jälkeen tai jos sinulla ei vielä ole omaa sivustoa. Muista, että verkkosivut ovat kuin liikkeesi virtuaalinen näyteikkuna. Luo sivuille siis sama tunnelma, josta kävijät voivat nauttia liikkeessäsi. Verkkosivustosi pitää olla muutakin kuin pelkkä verkkokauppa: sisällytä sivuille tietoja yrityksestäsi, asiakasarvioita sekä laadukkaita valokuvia. Varmista myös, että sivulta voi löytää kaikki asiakkaan tarvitsemat tiedot (kuten yhteystiedot ja aukioloajat).

VISTAPRINTIN VINKKI

Etkö ole HTML-velho? Ei syytä huoleen: Vistaprintin verkkosivujen suunnittelutyökalu on todella helppokäyttöinen. Digitaalinen tiimimme voi vaihtoehtoisesti myös rakentaa koko sivuston sinua varten.

Auta, jos voit.

Epävarmoinakin aikoina pienyrittäjät ovat osoittaneet välittävänsä kanssaeläjistään.

Tislaamot ja panimot ovat käyttäneet laitteistoaan käsidesin valmistukseen. Vaatevalmistajat ovat alkaneet tuottaa kasvomaskeja ja muita henkilönsuojaimia. Luovien alojen työntekijät ovat lahjoittaneet aikaansa ja kykyjään muiden käyttöön ottamalla valokuvia perheistä näiden kotiovilla ja maalamalla liikkeiden näyteikkunoita ilmaiseksi.

Helsinkiläinen ravintola on avannut ovensa kodittomille toimien yömajana talvikuukausien ajan, ja eräs klubi muutti toimintaansa alkaen tarjota koronapikatestejä .

Pienten yritysten muistilista

  1. 1
    Päivitä oma verkkosivusto.
  2. 2
    Vahvista some-näkyvyyttä.
  3. 3
    Esittele uusi tuote tai palvelu.
  4. 4
    Etsi uusia mahdollisuuksia.
  5. 5
    Ota käyttöön uudet turvatoimenpiteet.
  6. 6
    Auta paikallista yhteisöä.