Tiedätkö, miten kukin meistä voi auttaa vähentämään ilmastojalanjälkeään jopa tonnilla? Vinkki: vastaus ei löydy vaatteista, lentämisestä eikä autoista – ei edes autojen ja lentämisen yhteenlasketusta vaikutuksesta.
Oikea vastaus on ruoka. Ruoka on suurin kasvihuonekaasujen tuottaja: lähes 30 % ilmastojalanjäljestämme syntyy ruoan kulutuksesta. Tämä vastaa kaikkia käyttämiämme kulkuneuvoja (lentokoneet mukaan luettuina).
Mitä hyvä uutisia tässä on? Voimme vähentää ravinnosta syntyviä kasvihuonekaasuja 50 % ilman, että joudumme lopettamaan minkään ruoan syöntiä. Helpoin ja nopein tapa ilmastojalanjäljen pienentämiseen on syödä ympäristöystävällisemmin.
Muutamme maailmaa – vaivattomien, ympäristötietoisten ruokaostosten avulla
FoodFightersin takaa löytyvän tiimin muodostavat Daniel Gillan ja Sanna Rosell Ödén. FoodFighters muistuttaa Airbnb- ja Momondo-alustoja, mutta sen kautta tehdään ruokaostoksia. Yritys tekee ympäristötietoisten ruokaostosten tekemisestä vaivatonta ja huoletonta integroimalla alustaan tiedettä ja dataa. Näin huomioidaan niin ilmasto, ympäristö, etiikka, hinnat kuin terveyskin.
Sanna ja Daniel tapasivat Tukholman underground-kulttuuripiireissä lähes 30 vuotta sitten, ja he ovat pitäneet yhteyttä siitä lähtien. Tiiminä he ovat kummatkin tietoisia siitä, että maailman muuttamiseen tarvitaan tiettyjä taitoja ja tahdonvoimaa. ”Start-up-elämä on aina hyvin vauhdikasta ja vaihtelevaa. Huiput ja aallonpohjat tulevat vastaan kovalla vauhdilla, päivästä toiseen. Sarjayrittäjällä on oltava paljon sisua sekä loputon ja jokseenkin naiivi usko omiin kykyihinsä.”
Ruokaostosten Airbnb:tä luomassa
Yhä suurempi määrä kuluttajista haluaa tehdä ympäristöystävällisiä valintoja. 76 % ruotsalaisista kuitenkin sanoo, että se on liian vaikeaa ja aikaavievää ja vaatii kuluttajalta paljon tietämystä.
”76 % ruotsalaisista ajattelee, että ympäristöystävällisten valintojen tekeminen on liian vaikeaa ja aikaavievää.”
”Markkinapaikkamme on kuin Airbnb tai Momondo, mutta se on tarkoitettu ruokaostosten tekemiseen verkossa. Teemme ympäristötietoisten ostosten tekemisestä vaivatonta ja huoletonta integroimalla alustaan tiedettä ja dataa. Tieteeseen perustuvat älykkäät suodattimemme huomioivat ilmaston, ympäristön, etiikan, hinnan ja terveyden ja auttavat kuluttajia pienentämään ilmastojalanjälkeään kokonaisella tonnilla. Käyttäjän tarvitsee vain antaa ostoslistansa – FoodFighters huolehtii lopusta.”
Danielin ja Sannan mielestä emme voi odottaa, että poliitikot, tuottajat tai yritykset alkavat toimia: se ei ole realistinen vaihtoehto eikä ratkaisu. ”Meillä on alle 10 vuotta aikaa kääntää ilmastonmuutoksen suunta. Meidän on vähennettävä ilmastovaikutuksiamme, ja meidän on tehtävä se nyt. Helpoin ja nopein tapa ilmastojalanjäljen pienentämiseen on syödä ympäristöystävällisemmin.”https://www.youtube.com/embed/iaslU7fuKUA
Njord Nest
Njord Nest -kilpailu start-up-yrityksille suunniteltiin auttamaan yrittäjiä unelmiensa toteuttamisessa kestävän kehityksen keinoin. Kilpailun toteuttivat yhteistyössä Vistaprint (pienyritysten maailmanlaajuinen markkinointi- ja suunnittelukumppani) ja Drivhuset (merkittävä yrittäjyyden edistäjä Pohjoismaissa). Hakemuksia lähetettiin erinomaiset 72 kappaletta. Niistä valittiin 22 finalistia, jotka pääsivät esittelemään ideansa ja osallistumaan 12-viikkoiseen yrittäjyysohjelmaan. Daniel, Sanna ja muut voittajat saivat kehittää omista varteenotettavista ideoistaan vieläkin vakuuttavampia kestävän kehityksen aloitteita työpajojen, mentoroinnin ja runsaan asiakaspalautteen avulla.
”Ohjelmaan osallistuminen on kuin pääsisi osaksi ekosysteemiä, jossa motivoituneet yritysvaikuttajat haastavat sinua nousemaan seuraavalle tasolle.”
”Njord Nestissä meillä on ollut mahdollisuus saada poimia parhaat päältä kummastakin maailmasta – sosiaalisesta vaikuttamisesta ja yrityskehityksestä. Ohjelmaan osallistuminen on kuin pääsisi osaksi ekosysteemiä, jossa motivoituneet yritysvaikuttajat haastavat sinua nousemaan seuraavalle tasolle. Heillä on sama tavoite kuin meillä: luoda tuleville sukupolville parempi tulevaisuus.
FoodFightersin välttämättömät markkinointitarvikkeet
Ympäristöystävällisten ruokaostosten tekoon sopiva kangaskassi oli FoodFightersille ilmiselvä valinta brändin näkyvyyden kasvattamiseen. Se ilmentää brändiä ja tuotetta loistavalla tavalla. Olisikin mittaamattoman arvokasta saada asiakas käyttämään mitä tahansa FoodFightersin vaatekappaletta (T-paitaa, hupparia tai muuta) liikkeellä ollessaan. Laadukkaan hupparin käyttöikä on perinteisiä markkinointivälineitä paljon pitempi. Jos brändätty tuote lisäksi tuntuu mukavalta päällä ja kiteyttää ihmisten arvot ja uskomukset, se tekee asiakkaasta kävelevän mainostaulun.