Turvavälien, maskien ja rokotteiden ansiosta olemme nyt lähempänä paluuta normaaliin arkeen kuin koskaan sitten pandemian alun.
Tämä on monelle (etenkin pienyrittäjille) varmasti ilahduttava asia, mutta tilanteeseen liittyy monia huomionarvoisia seikkoja erityisesti brändistrategiaa koskien. Jos muutit strategiaasi pandemian aikana, brändisi ei välttämättä ole enää relevantti siirryttäessä takaisin normaalimpaan arkeen.
Jos siis haluat yrityksesi menestyvän myös jatkossa, nyt on hyvä aika uudelleenarvioida brändistrategia, jotta voit tavoittaa asiakkaasi nykyhetkessä. Seuraavassa kerrotaan, miten se tapahtuu.
Pidä huoli siitä, että brändäyksesi on johdonmukainen.
Luottamus on aina ollut iso osa asiakkaan ja yrittäjän välistä suhdetta. Ja etenkin nyt, yli vuoden kestäneen epävakaan tilanteen jälkeen, luottamus on vieläkin tärkeämmässä asemassa. Jos haluat, että ihmiset tarttuvat yritykseesi ja pysyvät uskollisina asiakkaina, sinun on ansaittava asiakkaiden luottamus. Yksi keino tähän on johdonmukainen brändäys ja viestintä.
Jos olet tehnyt tai suunnittelet brändiisi muutoksia, huolehdi siitä, että brändäys on johdonmukaista kaikkialla, missä asiakkaat saattavat yrityksesi nähdä. Sanotaan esimerkkinä vaikka, että olet hiljattain suunnitellut logosi uudelleen. Varmista, että vaihdat logosi kaikkialla, missä sitä käytät, sekä fyysisissä että digitaalisissa tuotteissa (esim. kyltit, verkkosivusto, some). Oletko tehnyt muutoksia brändisi ääneen? Muistathan päivittää verkkosivustosi sisällön siten, että se heijastaa näitä muutoksia.
Kun yrityksen brändäys on johdonmukaista, asiakkaat tietävät mitä odottaa. Johdonmukaisuus tuottaa luottamuksentunteen ja auttaa syventämään asiakassuhteita.
Vistaprintin vinkki
Kaipaako brändisi uudistusta, mutta et tiedä, mistä aloittaa? Vistaprintin 99designsinasiantuntijat voivat auttaa sinua uudistamaan brändisi ilmeen.
Kerro asiakkaillesi mahdollisista muutoksista.
Useimpien yrittäjien oli tehtävä muutoksia yritystoimintaansa pandemian aikana. Pidit asiakkaasi ajan tasalla korona-ajan muutoksista, mutta kuinka olet ajatellut ottaa asiakkaasi huomioon sitten, kun rajoituksia aletaan purkaa? Nyt on hyvä aika tiedottaa asiakkaita jälleen tulevista muutoksista – ja vahvistaa samalla brändiäsi.
Suljitko kivijalkakaupan keskittyäksesi verkkomyyntiin? Lähetä kaikille asiakkaillesi sähköposti, jossa kerrot heille verkkokaupastasi uudelleen. Tarjoa heille samalla jotain erityistä (esim. ilmainen toimitus) seuraavan tilauksensa yhteydessä. Sanotaan vaikka, että omistat ravintolan. Jos palvelusi siirtyi viime vuoden aikana noutoruoan toimittamiseen, mutta olet nyt toivottanut ruokailijat tervetulleiksi takaisin ravintolasi tiloihin, lähetä asiakaskunnallesi brändätty postikortti tai flyeri, jossa kerrot heille iloiset uutiset.
Yritykset ovat mukauttaneet toimintaansa viimeisen vuoden aikana, ja muutokset oletettavasti jatkuvat edelleen nyt, kun olemme pikkuhiljaa tulossa pandemiasta ulos. Sillä välin kannattaa huolehtia siitä, että asiakkaillasi on kaikki tarvittavat tiedot asioidakseen yrityksessäsi mutkattomasti.
Postikortit
Levitä sanaa uusista avajaisista – voit lisätä mukaan erityistarjouksen.
Ilmoita asiakkaille miten toimintasi muuttuu – tai ei muutu – kun rajoituksia puretaan.
Tällä hetkellä monissa paikoissa ollaan purkamassa koronarajoituksia, mukaan lukien maskisuositukset, turvavälit ja kävijämäärärajoitukset. Kuluttajat saattavat ajatella sen tarkoittavan sitä, että yritykset palaavat entiseen toimintaansa, mikä ei välttämättä pidäkään paikkaansa. Mikä tahansa onkaan oman yrityksesi tilanne, varmista, että asiakkaasi tietävät, missä mennään.
Jos esimerkiksi omistaisit kampaamoliikkeen, pandemian huippukohdassa sinun olisi pitänyt rajoittaa kapasiteettisi puoleen. Ja nyt kun ollaan palaamassa normaaliin, saattaisit ehkä päättää jatkaa toimintaasi täydellä kapasiteetilla. Tai vaihtoehtoisesti voisikin olla, että huomasit yritystoimintasi toimivan paremmin, kun asiakkaita oli vähän harvemmassa. Oli tilanteesi mikä hyvänsä, asiakkaille kannattaa ilmoittaa, kuinka toiminta tulee jatkumaan tulevina kuukausina. Jos jatkat toimintaasi täydellä kapasiteetilla ilmoittamatta asiasta ensin asiakkaillesi, varovaisemmat, suuria ihmisjoukkoja yhä välttelevät asiakkaat saattavat pahastua asiasta. Jos taas jatkat toimintaa pienemmillä asiakasmäärillä, jotkut asiakkaat saattavat puolestaan pahastua, jos eivät saakaan tehtyä varauksia yhtä helposti kuin ennen koronaa.
Mitä selkeämmin viestit asiakkaillesi mikä muuttuu ja mikä ei, sitä paremmin asiakassuhteesi jatkuvat – puhumattakaan brändisi vahvistumisesta.
Ota selvää yhteistyömahdollisuuksista muiden yrittäjien kanssa.
Korona-aika on ollut pienyrittäjille vaikeaa. Haasteet ovat kuitenkin luoneet myös uusia mahdollisuuksia ryhtyä yhteistyöhön muiden paikallisten yrittäjien kanssa, ja siinä samassa vahvistaa omaa brändiäsi.
Kannattaakin etsiä yrityksiä, joiden asiakaskunta on tarpeeksi yhdenmukaista omasi kanssa, mutta jotka eivät kuitenkaan ole suoranaisia kilpailijoitasi. Miettikää sitten yhdessä tapoja antaa asiakkaillenne enemmän ja vahvistaa siten yritystoimintaanne. Jos sinulla on esimerkiksi huonekaluyritys, saattaisit hyötyä yhteistyöstä sisustussuunnittelijan kanssa – ja voisitte yhdessä tarjota asiakkaillenne kaiken kattavaa sisustuspalvelua. Jos taas olet luomumehuja myyvä yritys, voisit yhdistää voimasi paikallisen joogastudion kanssa ja järjestää yhteistyössä pop-up-tapahtuman. Aurinkolaseja myyvä verkkokauppa saattaisi puolestaan ryhtyä yhteistyöhön uimapukuja myyvän verkkokaupan kanssa – nämä kaksi voisivat mainostaa toisiaan omilla sähköpostilistoillaan.
Tällaiset kumppanuudet ovat oiva tapa laajentaa asiakaskuntaa, vahvistaa brändiä ja parantaa myyntiä. Kannattaakin siis aktiivisesti hakea omaa brändiäsi vahvistavia yhteistyömahdollisuuksia.
Vistaprintin vinkki
Jos haluat ottaa yhteistyötilaisuuksista kaiken irti, mieti tapoja kannustaa asiakkaita. Esimerkiksi kun yrittäjäkumppani mainostaa sinun yritystäsi omissa verkostoissaan, tarjoa silloin viestin saajille erityinen alennuskoodi.
Hae uusia tapoja vahvistaa brändiäsi.
Korona on muuttanut tapaamme harjoittaa yritystoimintaa monellakin tapaa. Sen vuoksi on tärkeää, että suunnittelet myös brändisi markkinoinnin uudelleen. Kannattaakin pitää silmällä uudenlaisia tapoja tavoittaa asiakkaat ja mainostaa yrityksesi toimintaa.
Ehkä tavallisesti markkinoit käsityöyritystäsi verkossa. Kun arjen tahti taas kiihtyy, voisit harkita uusia paikallisia markkinointimahdollisuuksia asiakkaiden tavoittamiseksi, vaikkapa käsityömessuilla. Jos taas olisit viiniä maahantuova yritys, markkinoisit tuotteitasi tyypillisesti kolmansille osapuolille, kuten ravintoloille ja baareille. Nyt voisit harkita uudenlaisen palvelun aloittamista, esimerkiksi lanseeraamalla kuukausitilauksen suoraan asiakkaille.
Se mitä haluamme näillä esimerkeillä sanoa on, että on olemassa lukemattomia tapoja uudistaa brändiäsi ja tavoittaa asiakkaita – ja jos haluat yrityksesi menestyvän myös koronan jälkeen, kannattaa perehtyä uusiin tapoihin vahvistaa ja muodostaa asiakassuhteita.
Tehtävälista
- Varmista brändäyksesi johdonmukaisuus.
- Kerro, mikä on uutta.
- Pidä asiakkaat ajan tasalla rajoituksiin liittyen.
- Perehdy yhteistyömahdollisuuksiin.
- Markkinoi yritystäsi uusilla tavoilla.