Parhaat fontit käyntikortteihin

Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

Kuvittele, että: Avaat käyntikortin mallipohjan ja kirjoitat siihen yrityksesi nimen. Se näyttää pikkuriikkiseltä valkoista taustaa vasten, joten suurennat fonttikokoa. Selaat fonttivalikkoa ja kokeilet, miltä erilaiset kirjasintyylit näyttävät. Selaat (näennäisesti) loputonta kirjasinluetteloa, ja ennen kuin huomaatkaan, tunnet olosi entistä epävarmemmaksi.

Yrityksesi määrittävän typografisen tyylin valitseminen tuhansien fonttien joukosta on haastavaa. Käyntikortissa käyttämälläsi kirjasintyylillä on kaksi päätehtävää – kiinnittää huomio ja olla helppolukuinen.

Seuraavassa perehdytään typografian merkitykseen suunnittelussa ja paljastetaan parhaiten käyntikortteihin sopivat fontit. Lue lisää eri kirjasintyypeistä, kuinka yhdistellä erilaisia tyylejä ja minkä kokoinen käyntikortin tekstin olisi hyvä olla.

VISTAPRINTIN VINKIT

Fontti syntyy yhdistelemällä kirjaintyylejä, numeroita, aksentteja ja symboleja.

23 PARASTA FONTTIA KÄYNTIKORTTEIHIN

Adelle • Armitage • Athelas Rg • Bevan • Bookman JF • Baskerville • Bree • Cabernet • Didact Gothic • Eloquent JF • Fjalla One • Futura Book • Georgia • Goudy Old Style • Hellenic Wide • Mostra Nuova • Politica • Proxima Nova • Quicksand • Raleway • Refrigerator Deluxe • Roboto Slab • Satisfy

Fonttityylit: serif & sans-serif

Mitä sans-serif tarkoittaa?

Typografiassa sans-serif tarkoittaa fonttia ilman koristeellisia pääteviivoja (serif). Sans-serif-kirjasintyylissä on yleensä vähemmän viivan leveyden vaihteluita kuin serif-kirjasintyylissä (tästä tarkemmin myöhemmin). Painotuotteissa sans-serif sopii parhaiten käytettäväksi yritysnimiin ja otsikoihin, koska se on helppo lukea yhdellä silmäyksellä. Sans-serif on yleensä paras moderni fontti käyntikorttiin, koska se on yksinkertainen ja minimalistinen.

Sans-serif-fontteja käytetään myös digitaalisena näyttötekstinä. Pienemmällä tarkkuudella varustetulla näytöllä fontin hienot yksityiskohdat katoavat helposti tai ne saattavat näyttää liian suurilta. Kannattaa siis pitää sans-serif-fontit mielessä, kun työstät näkyvyyttäsi niin verkossa kuin sen ulkopuolella.

VISTAPRINTIN VINKKI

Jos mietit mistä termi “sans-serif” tulee: “sans” on ranskaa ja tarkoittaa “ilman”, kun taas “serif” saattaa olla hollantilaista alkuperää – “schreef” tarkoittaa “viiva”.

Mitä serif tarkoittaa?

Sana serif on peräisin historiallisiin rakennuksiin, siltoihin ja hautakiviin kaiverretuista merkinnöistä. Sanan viittaus historiaan on ihanteellinen, kun haluat antaa tuotemerkillesi perinteisen tai vakiintuneen ilmeen.

Perinteikkyyden ja luettavuuden vuoksi serif-fontteja käytetään yleensä pitkissä käsikirjoituksissa, kirjoissa, sanomalehdissä ja aikakauslehdissä. Jotkut uskovat, että serif-fontti parantaa pitkän tekstin luettavuutta, koska pääteviivat auttavat silmiä pysymään rivillä. Toiset taas uskovat, että serif-fontit toimivat pitkässä tekstissä, koska olemme tottuneet siihen.

VISTAPRINTIN VINKKI

Jos haluat käyntikorttisi serif-fontin kiiltävällä kohokuvioinnilla, lisää tehoste vain suurimpaan tekstikenttään – kuten vaikkapa yrityksesi nimeen.

Miten hyödyntää kaunotyyliä

Kaunotyyliset fontit ovat kirjasimia, jotka muistuttavat käsinkirjoitettua tekstiä esimerkiksi kursiiviviivojen ja käsinkirjoitetun tyylin kalligrafian avulla. Kaunokirjoitusfontit sopivat erinomaisesti kutsuihin, onnittelukortteihin, otsikoihin tai kertaluonteisiin henkilökohtaisiin viesteihin. Klassinen, kursiivi kaunokirjoitus saa yleensä aikaan tyylikkään ilmeen, kun taas pyöreämpi fonttityyli luo kepeän vaikutelman.

Käsialamainen kirjasintyyppi on hyvä valinta kiinnittämään lukijan huomion, mutta kannattaa varmistaa, että viesti on edelleen helppolukuinen. Älä käytä kaunotyylistä fonttia pitkiin tekstipätkiin, koska sitä on vaikea lukea pienikokoisena. Jos kuitenkin haluat käyttää käyntikortissasi kaunofonttia, käytä sitä toisen tason tekstiin, kuten iskulauseeseen tai mottoon.

Kuinka yhdistellä fontteja käyntikortissa

Kun suunnittelet käyntikorttiasi, rajaa käyttämiesi fonttien määrä kahteen. Suunnittele visuaalinen hierarkia ja päätä, minkä tiedon tulisi olla kaikista näkyvin – luultavasti oma nimesi tai yrityksesi nimi. Muut tiedot, kuten yhteystiedot ja someviitteet, voivat olla pienemmät ja eri fontilla.

Seuraavassa lisää vinkkejä fonttien käyttöön käyntikortissa:

  • Yhdistä kaunotyylinen tai serif-fontti sans-serif-fonttiin.
  • Älä käytä toisiaan muistuttavia fonttityylejä.
  • Käytä saman fontin eri korostuksia (lihavoitu, tavallinen, kursiivi) luomaan kontrastia.
  • Älä käytä yli kolmea fonttikokoa. (Kaksi kokoa toimii yleensä parhaiten!)
  • Huolehdi tekstin ja taustan välisestä kontrastista… Tekstin pitää selkeästi erottua.

Neljä fonttiyhdistelmää inspiroimaan seuraavaa käyntikorttiasi

Kirjasinkoot käyntikortissa: Parhaaksi havaitut yhdistelmät

Typografiassa pistekoko (pt) on standardi mittayksikkö mitattaessa kirjainkokoa. Näkyvien käyntikorttitekstikenttien, kuten yrityksen tai henkilön nimen, tulisi olla välillä 10–16 pt, riippuen siitä, kuinka paljon tilaa on käytettävissä.

Toissijaisen tekstin (kuten työnimikkeen, sähköpostiosoitteen, puhelinnumeron tai Instagram-linkin) tulisi olla näkyvä ja helppolukuinen, mutta sen pitäisi olla huomattavasti ensisijaista tekstiä pienempi. Pienin käyntikortin kirjasinkoko, jota malleissamme pitäisi käyttää, on 8 pt, mutta tilan salliessa voit käyttää hieman suurempaa fonttia. Muista kuitenkin, että tietyt fontit voivat näyttää pienemmiltä kuin toiset, vaikka pistekoko olisi sama.

VISTAPRINTIN VINKKI

Ole varovainen käyttäessäsi kauno- ja serif-fontteja pienikokoisina. Jos sinun on sisällytettävä korttiin pientä tekstiä, käytä sans-serif-fonttia luettavuuden parantamiseksi.