Vuoden 2022 joulumarkkinointivinkit pienyrityksille

Arvioitu lukuaika: 8 min

Joulu lähestyy. Yleensä joulu on todella kiireistä aikaa kaikille – myös pienyrittäjille. Ollaanpa siis ihan rehellisiä. Arvioi asteikolla yhdestä kymmeneen, miten hyvin olet valmistautunut tulevia joulukiireitä varten?

Oli arvosanasi sitten luottavainen yhdeksän, huolestunut viisi tai panikoiva kaksi, valmistelut joulunaikaa varten kannattaa aloittaa nyt. Voit esimerkiksi tutustua oman alasi joulumarkkinointitrendeihin, päivittää joulumarkkinointistrategiaasi tai määritellä asiakkaille tarkoitetut joulukampanjat.

Jouluun valmistautumisen lisäksi on erittäin tärkeää laatia koko joulunajan markkinointisuunnitelma vuodelle 2022: elämme aikaa, jolloin koronapandemiaan liittyvät ongelmat voivat yhä muodostaa haasteita pienyritysten toiminnalle.

Haastavista ajoista huolimatta ihmiset kuitenkin juhlivat joulua kuten aina ja hankkivat lahjoja. Joulumarkkinointi-ideoiden ja -strategian valitseminen auttaakin hyödyntämään jaksoa, jolloin kulutetaan enemmän kuin muina vuodenaikoina.

Etkö oikein tiedä, mistä aloittaa? Älä huoli – meiltä löydät kaiken tarvitsemasi. Olemme luoneet kuukausi kuukaudelta etenevän joulunajan tehtävälistan. Se alkaa lokakuusta ja sisältää hyödyllisiä vinkkejä joulumarkkinointiin. Avullamme opit luomaan oman strategian ja varmistat, että olet valmis kohtaamaan joulukiireet, luomaan yhteyden asiakkaisiin ja kasvattamaan myyntiä. Vaihtoehtoisesti voit tutustua jouluoppaaseemme nähdäksesi, mitä sinun pitäisi tehdä nyt saadaksesi etumatkaa.

Lokakuun joulumarkkinointivinkit

Lokakuu on syyslomien, lähestyvän talven ja yöpakkasten aikaa. Se on myös hyvä hetki aloittaa valmistelut joulunajan markkinointia varten. Nämä kohdat joulumarkkinoinnin tehtävälistalta kannattaa suorittaa lokakuussa; ne varmistavat onnistumisesi tulevina kuukausina.

●     Laadi tarkka joulusuunnitelma. Hyvissä ajoin aloitettu suunnittelu ja valmistelu takaavat, että olet valmis joulukiireitä varten. Näin voit nauttia joulutunnelmista paremmin (ja selvitä vähemmällä stressillä), kun joulusesonki alkaa.

●     Laadi joulubudjetti. Voit tuntea houkutusta käyttää tavallista enemmän rahaa yritykseen joulunaikana, mutta älä ylitä varojasi. Laadi budjetti, tee siitä realistinen ja noudata sitä.

●     Inspiroidu. Katsele ympärillesi ja tutustu siihen, miten muut yritykset markkinoivat liiketoimintaansa jouluna. Vietä aikaa yritysten sometileillä (muista ainakin Pinteret, Facebook ja Instagram): katso, löytyykö tileiltä jotain, joka voisi vedota omiin asiakkaisiisi. Samat ideat voivat toimia inspiraationa sinulle, kun laadit joulunajan markkinointisuunnitelmaasi.

●     Tee hieman markkinatutkimusta. Mitä asiakkaat etsivät tänä jouluna? Miten voit vastata tällaiseen kysyntään? Nyt on sopiva aika tehdä aiheesta tutkimusta, jotta olet valmis toimimaan joulukiireiden alkaessa.

●     Tee inventaari ja tilaa puuttuvat tuotteet. Saattaa tuntua siltä, että joulunsesongin huippuun on vielä aikaa, mutta todellisuudessa joulukiireet alkavat nopeammin kuin osaat odottaa. Varmista, että sesongin inventaari on valmis ja kaikki on tilattu ja organisoitu valmiiksi.

●     Tilaa mainosmateriaalit. Nyt on aika hankkia markkinointimateriaalit suunnittelemiasi alennusmyyntejä ja joulukampanjoita varten. Joulun sanomaa voi levittää eri tavoin: kattoi valintasi sitten banderollit, postikortit, flyerit, julisteet tai vaahtomuovikyltit, tarvikkeiden kerääminen varastoon on hyvä aloittaa. Näin olet valmis koko loppuvuotta varten.

●     Hanki tarvikkeet joulutuotteiden pakkaamista varten. Joulusesongin pääosassa ovat lahjat. Se, miten lahjatavarat on pakattu, voi vaikuttaa suuresti vastaanottajan saamaan vaikutelmaan. Mieti, miten haluat pakata kotiin postitettavat tilaukset ja liikkeestä ostettavat lahjat. Miten voit antaa pakkauksille mukavan jouluisen ilmeen? (Voit esimerkiksi harkita jouluaiheisen tarran lisäämistä jokaiseen tilaukseen tai pakkauksen sulkemista omalla painatuksella varustetulla pakkausteipillä.)

●     Suunnittele Black Friday- ja Cyber Monday -kampanjat. Asiakkaat rakastavat joulunajan alennusmyyntejä, mutta jos haluat taata kampanjoiden tehokkuuden, tarvitset selkeän suunnitelman. Mitä alekampanjoita haluat järjestää? Mitä tuotteita tai palveluja lanseeraat kampanjoilla? Miten aiot mainostaa tärkeimpiä alennusmyyntejäsi? Laadi suunnitelma ja aloita markkinointiviestien luonnostelu heti. Näin olet valmis lähettämään sähköpostit heti, kun aika on sopiva.

VistaPrintin vinkki

Black Friday ja Cyber Monday saattavat olla kaksi vuoden tärkeintä myyntipäivää – sinun ei silti tarvitse odottaa marraskuun loppuun asti, jotta voit käynnistää tarjouskampanjan! Jos haluat herättää uusien asiakkaiden mielenkiinnon, kokeile päiväkohtaisten tarjousten lanseeraamista tai vain tilaajille suunnattuja pika-alekampanjoita.

Marraskuun joulumarkkinointivinkit

Kun ihmiset kuulevat sanan ”marraskuu”, suurin osa ajattelee harmaata kuukautta syyslomien ja joulunajan välissä. Marraskuussa on kuitenkin kaksi tärkeää alennusmyyntitapahtumaa: Black Friday ja Cyber Monday.

Koska nämä suuret alennuspäivät sattuvat kuun loppuun, ehdit järjestää pari pientä kampanjaa kuun alkuun. Näin voit houkutella aktiivisia asiakkaita ja saat heidät kampanjatunnelmaan tärkeimpiä loppukuusta järjestettäviä alennusmyyntejä varten. Marraskuu on myös loistava hetki koristella liikkeen julkisivu – sekä digitaalisesti että tosielämässä!

●     Koristele liikkeen julkisivu. Jos yrityksesi toimii kivijalkakaupassa tai muussa liiketilassa, on aika antaa liikkeelle juhlava ilme. Koristele julkisivu jouluhenkisillä ikkunakoristeilla, banderolleilla ja tarroilla. Sisällä asiakkaat saa joulutunnelmaan soittamalla suosittuja joululauluja ja sytyttämällä syys- ja talvihenkisiä tuoksukynttilöitä. Jos toimit pienehköissä liiketiloissa ja huolehdit tungoksesta ja mahdollisuudesta säilyttää asiakkaiden turvavälit, mieti, miten ostokset voisi hoitaa ilman ruuhkaa. Voit järjestää virtuaalisia tapahtumia, rajatulle asiakasmäärälle suunnattuja tilaisuuksia tai mahdollisuuksia varata henkilökohtaisia shoppailuhetkiä.

●     Koristele kotisivut. Verkkokauppasi on yhtä tärkeä kuin fyysinen liiketilasi. Jos sinulla siis on omat verkkosivut, muista niiden koristelu: voit luoda erityisen lahjatavaroille omistetun sivun, lisätä jouluaiheisen banderollin kotisivulle tai vaihtaa väripaletin jouluisempaan.

VistaPrintin vinkki

Aioitko tuoda valikoimaan uusia tuotteita tai tarjouskampanjoita joulusesongin ruuhkaisimpana aikana? Tiedota asiasta etukäteen sähköisellä uutiskirjeellä, postikortilla tai sosiaalisen median postauksella.

●     Tilaa logollasi varustettuja kiitoskortteja tai -lahjoja. Joulunaika on täydellinen hetki asiakkaiden ja työntekijöiden kiittämiseen, oli kyse sitten käsin kirjoitetusta viestistä tai logolla varustetusta lahjatavarasta. Kiitollisuuden osoittaminen on oivallinen tapa herätellä joulumieltä, minkä lisäksi se voi auttaa vahvistamaan sinun ja ympärilläsi olevien henkilöiden välistä sidettä tulevaa vuotta varten.

●     Tilaa joulukortit etukäteen. Joulukortit ovat mainio keino pitää yhteyttä asiakkaisiin, työntekijöihin ja toimittajiin. Muista tilata kortit hyvissä ajoin etukäteen. Tilaa hieman enemmän kuin ajattelet tarvitsevasi – on varsin mahdollista, että kortteja tarvitaan suuremmalle määrälle ihmisiä kuin ensin arvioit! Entä jos joulukortteja tulee tilattua liikaa? Ei huolta! Voit sujauttaa niitä ostoskasseihin tai asiakkaille postitettaviin tilauksiin jouluisen tunnelman luomiseksi.

●     Aloita joulumarkkinointi-ideoiden kehittäminen. Monet kuluttajat ostavat joululahjoja Black Fridayn ja Cyber Mondayn aikana, joten joulumarkkinointisuunnitelman on hyvä olla valmis jo ennen kuin nämä alennusmyynnit alkavat.

●     Lanseeraa Black Friday -kampanja. Yhdysvaltojen kiitospäivän jälkeinen alennusmyyntikampanja tunnetaan nimellä Black Friday, ja se on yksi vuoden tärkeimmistä shoppailupäivistä. Varmista, että viestintäsi on selkeää ja asiakkaat tietävät tarkasti, mitä alennuksia ja kampanjatarjouksia heille on luvassa. Jos olet huolissasi siitä, että liikkeessä voi olla liikaa tungosta tiettyinä aikoina, harkitse asiakasvirran hallintaa ajanvarausjärjestelmän tai eri aikoihin perustuvien vuorojen avulla.

●     Osallistu Small Business Saturday -kampanjaan. Yhdysvaltalaista pienyritysten lauantaiksi kutsuttua Small Business Saturday -kampanjaa vietetään tänä vuonna 26. marraskuuta. Jos haluat kohdentaa osan sesongin alennusmyynneistä asiakkaille, jotka tekevät ostoksia mielellään juuri pienyrityksissä, suunnittele koko viikonlopun kestävä alekampanja.

●     Lanseeraa Cyber Monday -kampanja. Sekä Black Friday että Small Business Saturday voivat olla todella vilkkaita myyntipäiviä. Miten tavoittaa asiakkaat, jotka tekevät ostoksia mieluiten kotoa käsin? Panosta Yhdysvalloissa juhlittavan kiitospäivän jälkeiseen maanantaihin, joka tunnetaan nimellä Cyber Monday. Ota kaikki hyöty irti tästä digitaalisesta shoppailupäivästä ja lanseeraa ainutkertaisia tarjouksia (kuten mahdollisuus etukäteistilausten tekemiseen) sähköpostikirjeen tilaajille ja some-tilien seuraajille.

●     Ripusta julisteita ja banderolleja. Myyntikampanjat eivät lopu Black Friday -viikonloppuun. Julisteilla ja banderolleilla voit ilmoittaa tulevista alennusmyynneistä, houkutella uusia asiakkaita ja saada kanta-asiakkaat innostumaan tulevista joulunajan alekampanjoista.

Joulukuun joulumarkkinointivinkit

Joulukuussa tehdään joulusesongin loppurutistus. Voit jatkaa kohdeyleisölle markkinointia ja varmistaa, että myynti jatkuu tasaisesti uuteenvuoteen asti. Kun joulukiireet kuitenkin lopulta hellittävät, sinunkin kannattaa tarttua tilaisuuteen ja rentoutua hetki. Joulukuu tarjoaa mahdollisuuden pohtia menestystäsi vuonna 2022, suunnitella tulevaa ja alkaa miettiä, miten voisit menestyä vuonna 2023 edellisvuottakin paremmin.

●     Tilastoi ja analysoi Black Friday- ja Cyber Monday -myyntisi tulokset. Jos haluat parantaa Black Friday- ja Cyber Monday -myyntiä joka vuosi, sinun on analysoitava kampanjoiden onnistuneet aspektit. Yhtä tärkeää on miettiä, mikä kampanjoissa ei toiminut. Käy läpi myyntitiedot ja merkitse muistiin, mitkä alennusmyynnit ja kampanjatarjoukset olivat suosittuja ja mitkä eivät. Voit käyttää tietoja lähtökohtana seuraavan vuoden joulumyyntistrategian suunnitteluun.

●     Analysoi liikkeen asiakasvirrat. Sinun on varmistettava, että vuonna 2023 yrityksellä on tarpeeksi henkilökuntaa asiakkaiden kysyntään vastaamiseksi. Toisaalta on myös vältettävä ylimiehitys ja se, että liikkeessä seisoskelee tiettyinä aikoina turhaa henkilökuntaa. Analysoi asiakkaiden ostotottumuksista syntyneet ruuhka-ajat. Onko aamulla ollut hiljaista, mutta iltapäivisin asiakkaita on kertynyt pitkiksi (turvavälit pitäviksi) jonoiksi? Kun ymmärrät, mihin aikoihin myynti on ollut liikkeessä vilkkainta vuonna 2022, osaat suunnitella miehityksen tehokkaasti vuodelle 2023. (Jos asiat muuttuvat ja asiakasvirta liikkeeseen kasvaa vuoden aikana, voit arvioida tilanteen ja miehityksen uudestaan.)

●     Harkitse yrityksen ilmeen päivittämistä. Uusi vuosi tuo uusia mahdollisuuksia. Jos olet miettinyt brändisi päivitystä (joko suunnittelemalla logon uudelleen tai päivittämällä kotisivut), nyt on sopiva hetki toimia.

VistaPrintin vinkki

Haluatko apua brändisi uudistamiseen joulun aikaan? VistaPrintin 99designs tarjoaa mahdollisuuden yhteistyöhön suunnittelijoiden (kuten okdesignstudion kanssa), jotka voivat auttaa kaikissa suunnittelua ja brändäystä koskevissa tarpeissasi.

●     Mieti, mitä haluat parantaa tulevana vuonna. Ei ole väliä, miten hyvin olet menestynyt: jotain voi aina tehdä vielä paremmin. Tilasitko suuren määrän jotain tuotetta, jonka kysynnän ennustit kasvavan mutta joka ei mennyt kaupaksi odotusten mukaan? Loppuivatko tärkeimmät tarvikkeet (kuten brändätyt kassit ja pakkaustarvikkeet) kesken alekampanjoiden jättäen sinut pulaan keskellä kiireisintä joulukuuta? Nyt on hyvä aika tarkastella ongelmakohtia, oppia niistä ja laatia kehityssuunnitelma vuodelle 2023.

●     Valmistaudu aloittamaan toiminta täydellä vauhdilla tammikuussa. Haluat varmasti aloittaa vuoden 2023 oikealla jalalla. Se tarkoittaa, että sinun on ryhdyttävä tarvittaviin toimiin menestymisen varmistamiseksi uutena vuotena. Oli kyse sitten varastojen täyttämisestä tai tärkeimmät päivämäärät (kuten henkilökunnan lomat ja sesonkialennusmyynnit) sisältävän kalenterin laatimisesta, organisoinnin aloittaminen jo nyt takaa, että olet valmis toimintaan joulunpyhien jälkeen vuoden 2022 alkaessa.

Joulunaika tarjoaa loistavia mahdollisuuksia luoda yhteys asiakkaisiin ja edistää myyntiä – kunhan olet laatinut sopivan joulumarkkinointistrategian. Nyt kun tiedät, mitä joulumarkkinointiin liittyviä tehtäviä kussakin kuussa kannattaa suorittaa, sinulla on kaikki mitä tarvitset mahtavaa joulusesonkia 2023 varten. Mitä siis vielä odotat? Ryhdy toimeen, laita tonttulakki päähän ja pistä joulumarkkinoinnin pyörät ajoissa pyörimään!